MarinNYC.reismee.nl

Religie

(via het tabblad hierboven kun je wat meer foto's bekijken)

Religie lijkt wel het thema van vandaag. Niet echt bewust, hoor, maar zo loopt het soms.

Vanmorgen was ik natuurlijk vroeg wakker, zelfs zonder daglicht in de hotelkamer...wat een donker hok, zeg! Gelukkig is er wel 24/7 warme koffie in de hal te halen. Nog even het internet proberen...nee, nog steeds niet. En aangezien de batterij van mijn laptop zo goed als dood is, heeft meenemen naar het wifi-punt in het park ook geen zin. Dus dan maar zonder die kant op voor een bakje koffie in het groen. Ineens valt me op dat de bomen vol klimmers zitten...krijg nou wat...van dichtbij even uitgebreid bekeken. De bomen werden geïnspecteerd op beetles, die er gelukkig niet waren. Wat een geweldige baan! Dat zei ik ook: "great job!"....nu betekent dat in het Engels ook: "dat doen jullie goed" en dus kreeg ik een "thank you" als antwoord

Ik loop wat rond en dat is in New York altijd van succes verzekerd. Weer nieuwe straten en mooie panden om te bewonderen. Ik duik de kerk of 5th Avenue weer in (St Patrick's Cathedral). Rustiger dan vorig jaar rond kerst. Een mooi gebouw waar een enkele toerist binnenwandelt en een enkele gelovige een kaarsje komt branden. Prachtig glas-in-lood ook, vooral met het zonnetje erop.

Want hoewel er bewolking is voorspeld, is het heerlijk weer.

Ook het French Building, een van mijn favorieten, besluit ik eens van binnen te kijken. Nu ja, je komt in zo'n pand niet verder dan de hal, maar dat is toch al wel de moeite waard.

Langzaam loop ik naar het noorden. Voor het Park Avenu tower rust ik even uit in een met groen opgesierd pleintje. Blijkt zo'n beetje de enige openbare plek te zijn waar gerookt mag worden, geloof ik. Alle kantoorpikkies komen een halve sigaret roken voor ze weer verder gaan met vergaderen.

Vandaag wil ik de toer van de Central Synagoge meemaken, die is op woensdags kwart voor een. Het blijkt die mooie synagoge te zijn die ik eens in een rara geplaatst heb (dit voor de lezers van het NY prikbord). Van binnen is het pand minstens zo mooi, vol Moorse invloeden. Het is dan ook gebouwd naar voorbeeld van het Alhambra, door Joden die uit Praag stammen. In 1989 is een deel van het pand afgebrand, maar ze hebben het prachtig gerestaureerd, compleet met hulp van de tempelgangers. En dan bedoel ik echt mee-restaureren, niet alleen financiële hulp. Mooi is dat, meebouwen aan een tempel van je geloof, ik heb dat in India mogen doen, een mensenleven geleden.

Ik ben iets aan de vroege kant en zit achter in de tempel. Mag ik hier eigenlijk wel zitten? Vrouwen zitten vaak apart op de eerste verdieping....maar niet hier, dit is een progressieve tempel. Er staat naaste de piano ook een drumstel, valt me op. Degene die de toer leidt zit halverwege en komt zich even voorstellen: "luckily for you, I'm the one doing the tour..."

New Yorkers zijn zoooo bescheiden...ze menen dit soort dingen heus!

Maar, de toer is leuk en ik mag nog even mee de kelder in om een 250 jaar oude Torah uit Italië te bewonderen. De paar anderen zijn boven gebleven, zonde, want het is een prachtig document. Alle torah's zijn handgeschreven en bevatten geen enkele fout. Als dat wel voorkomt, dan worden ze als niet-kosher beschouwd en worden ze begraven. Heel misschien ga ik deze of volgende vrijdag een dienst bijwonen. Dat mag en lijkt me wel eens boeiend. Bovendien duren diensten van een progressieve tempel niet zo lang, dat scheelt.

Na de toer loop ik al zigzaggend richting the Frick Collection (onderweg nog een andere kerk bekeken, maar ik weet niet meer precies welke het was, wel een mooie), waar nu ook een tentoonstelling is van Renoir.

[Edit: dit was de kerk, Christ Church op Park Avenue]

Een klein, maar fijn museum. De stukken van Renoir (negen in totaal) zijn niet zijn meest mooie, tenminste, niet naar mijn smaak. Maar wel kom ik nog een prent van Vermeer tegen, een van mijn favoriete schilders, en nog een aantal portretten van Rambrandt en Hals....die jongens konden al fotograferen nog voor de camera was uitgevonden! Prachtig, hoor!

In het midden is een klein overdekt tuintje met een watertje. Op een van de bankjes ligt een boek over Renoir ter inzage. Heerlijk om te bladeren met het geluid van een fontein op de achtergrond.

Dan besef ik ineens dat als ik te lang wacht met verhuizen, ik straks in de spits zit met mijn zware koffer. Hmmm, laat ik daar maar niet op wachten. Bovendien heb ik behoefte om op een bed neer te ploffen en dat kan niet meer in het Mansfield. Dus op naar dat hotel om mijn koffer te halen en de tocht met de subway te aanvaarden. Had ik toch gedacht dat de halte bij de bieb (oh ja, de bieb, daar ben ik vanmorgen ook nog in geweest...heb ik iemand die in de biebwinkel een Pooh beer stond te bewonderen, kunnen wijzen op waar de echte Pooh nu staat. Dat vond ik wel leuk. Schitterend pand ook, van binnen, je snuift zo al die boeken op), maar nee, geen lift, geen roltrap.

Wat nu? Een andere halte zoeken?...pfff, mijn voeten konden dat niet meer aan en dus maar met koffer en al naar beneden. Dat leek ook wel een beetje op de eerste pagina van het echte Pooh verhaal. Halverwege stond een zwerver mij te bestuderen. Hij wilde een opmerking plaatsen: "Not to be judgemental, but..." op zo'n inleiding kan alleen maar commentaar volgen. Daar zat ik niet op te wachten met die stuiterende koffer: "well then, please don't ..."

It left him speechless en daar moest ik wel om lachen (al ben ik best nieuwsgierig wat ie nou had willen zeggen!!)

Ik bereik Jane Street en wow, een hele andere sfeer hier, al is het maar een paar haltes naar het zuiden.

Aan de overkant van de straat ligt de Hudson. Ik heb er net nog even gewandeld en werd vergezeld van joggend New York. Jammer dat het de komende dagen nog niet echt warm wordt, dus misschien nog niet geschikt voor een dagje Battery Park. Trouwens, morgen gaat het regenen....komt niks goed uit, want ik ga naar een honkbalwedstrijd...duimen dus even, allemaal?!

Trouwens ook: zoveel zenders en allemaal prut op de tv....niet te geloven...ik kan niet eens een honkbalwedstrijd vinden en ook al geen Big Bang.... wel een mooi interview met de Dalai Lama, dat wel...ha, nog meer religie! Een mooi einde van een mooie dag

Reacties

Reacties

the Iceman

Weg dromen ....heerlijk , al die gekende woorden en plaatjes. Had ik er ook maar weer vertoefd . Heimwee, dat gevoel heb ik nu bij het lezen van je verhaal. Dat er niets is op de t.v ...ja gebruikelijk , alleen het nieuws en het weer bericht konden ons toen bekoren. Nu nemen we enkele films mee op een stick , en dan lekker genieten in een King size bed naar een filmpje.

Thea

Wat een heerlijk verhaal. En leuk dat je naar een honkbalwedstrijd gaatt!!!! Veel plezier

groetjes Thea

Marian

Heee, Philipe, da's een goed idee...doe ik ook eens. Trouwens, de tv hier in het Jane heeft ook een DVD speler...ik duik bookoff wel eens in voor een leuke discount...verder ben ik met een vertaalprojectje bezig van een Japanse serie, dus genoeg te doen....alleen zonder dat King size bed, lol, dat wel...

Bri

Wat heb je al weer veel gedaan! Fraaie plaatjes en leuk die Synagoge-rondleiding. Enjoy!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!