MarinNYC.reismee.nl

Hispanic Harlem en Washington Heigths

Vandaag weer laat op en niet wakker te krijgen. En dus eerst maar eens rustig een kop koffie in de lounch. Ik kom mijn buurvrouw weer tegen die helemaal blij is dat ik haar raad betreffende het Morgan heb opgevolgd. Tussen allerlei info over haar verhuizing door raadt ze me ook het Hispanic Society aan, in Harlem. Ook al gratis en een paar schilderijen van Goya en El Greco. Niet de eersten de besten, dus dat lijkt me een prima plan. De kaart maakt me duidelijk dat ik dit goed kan combineren met de Cloisters.

Het ziet er grijs uit buiten, terwijl er toch zon verwacht is. Maar ach, ook vandaag is het niet koud en ik laat zelfs mijn fleece voor wat het is.

Op naar het Hispanic Society, dat een onderdeel blijkt van een universiteit. Het buurtje is heel wijds en voelt rustig aan. Het universiteitsgebouw doet typisch Spaans aan. De foto's zijn niet interessant geworden, dus jullie moeten me maar op mijn woord geloven.

Ook dit is een fascinerend gebouw om te bezichtigen. Niet zo indrukwekkend als het Morgan, maar op zijn eigen manier mooi. Wel heel jammer dat het licht zo slecht is. Voor elk schilderij moet je de juiste invalshoek vinden om het goed te bezichtigen en dat is nooit van recht er voor.

Deze vind ik erg mooi, ik hou van rood.

Wat details:

En wat een verschil met de simpelheid links op het doek, de drinkende mannen.

Ik ben er een uurtje zoet en loop een straat of tien naar het noorden om de A-lijn te kunnen pakken richting Cloisters.

Daar aangekomen moet je eerst een park doorlopen, maar wat een zaligheid, zeg. Alles staat in bloei en vooral de azalea's geuren enorm. Bovendien een mooi zicht op de Hudson, her en der. Echt een prachtplek om even aan de drukte van de stad te ontsnappen.

In de Cloisters blijkt net op de tijd dat ik aankom een (wandelende) lezing te beginnen over Middeleeuwse geneeskunst. Dat moet ik natuurlijk aanhoren! Echt leuk. Via de genezingen van Jezus (de meeste kunst is Christelijk), de pest en relikwieën eindigen in een kruidentuin met geneeskrachtige kruiden.

Al met al was het weer heerlijk vandaag, maar ineens ben ik supermoe. Ik besluit de bus downtown te nemen. Leuk om al die panden langs je heen te zien glijden, maar we schieten niet erg op. Bovendien dreigt de bus de verkeerde kant van Central Park te nemen, en ik hou het dan ook niet langer vol dan tot 110 Street....daar stap ik snel over op de subway en ben in een poep en een scheet waar ik wezen moet.

Heel even lijkt de zon door te komen, maar helaas. Ik hou het dan ook voor gezien vandaag en ga lekker op bed liggen lezen. Net even een plan getrokken voor morgen, maar dat verslag houden jullie te goed.

Laughing

Meer foto's vinden jullie hier:

(ze blijven wel hardnekkig achterstevoren staan...kijk ik later nog wel eens naar)

Reacties

Reacties

iceman

Hey marian,
We liepen wat achter bij het lezen van uw bevindingen.
Enkele mooie plaatsen die we volgend jaar ook willen doen zijn nu bij u aan de beurt. Mooi. Jammer dat het weer wat tegen zit maar laat niet aan je hart komen . Harlem is onze buurt hé . Die spitten we de volgende keer goed uit .zoals hier bover vermeld wordt , ook nog niet geweest. bedankt en op naar het volgende.

Marian

Nou, jelui zijn er wel al geweest...^_^
ik ben alleen op een stukje 125 Str geweest, was te vroeg uitgestapt. Maar ik wil nog een speciaal T-shirt scoren dat alleen in (Black) Harlem te krijgen is, dus ik moet nog even die kant op. Verder dan 125 Str zal het niet worden.....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!